Spelenderwijs naar verandering 

Interne participatie voor organisatieverandering

Spelenderwijs naar verandering 

Organisatieverandering is vaak complex. Het vraagt meer dan traditionele methoden, zoals enquêtes of eenmalige feedbackrondes. Onze aanpak richt zich op interne participatie voor positieve verandering. Door medewerkers actief te betrekken, bereiken we twee belangrijke doelen:

  1. Leren door te doen: Medewerkers ervaren wat participatie inhoudt en kunnen deze vaardigheid ook buiten de organisatie toepassen.
  2. Eigenaarschap voor verandering: Door actief mee te doen, groeit het gevoel van verantwoordelijkheid, wat leidt tot duurzame organisatieverandering.

Verandering als Sociaal Proces

Echte verandering ontstaat in de dagelijkse interacties op de werkvloer. Het is een sociaal proces waarin dialoog en samenwerking centraal staan. Door medewerkers vanaf het begin te betrekken, bouwen we aan een gedeeld verhaal waarin iedereen zich herkent en voelt bijgedragen te hebben.

Het Binnen = Buiten Participatiemodel©

De kern van ons model is actieve betrokkenheid van medewerkers bij het veranderproces. Dit model zorgt ervoor dat veranderingen niet van bovenaf worden opgelegd, maar samen met medewerkers worden vormgegeven. Hierdoor:

  • Verkleinen van weerstand: Medewerkers voelen zich gehoord en zijn eerder bereid om veranderingen te omarmen.
  • Vergroten van eigenaarschap: Actieve deelname versterkt de motivatie en betrokkenheid.
  • Stimuleert het innovatie: Door ruimte te geven voor ideeën van medewerkers, ontstaan waardevolle initiatieven.

Hoe werkt het?

  1. Participatiescan: Altijd de eerste stap. Dit is een nulpuntonderzoek om te bepalen waar de organisatie staat. Hoeveel kennis is er over participatie, en hoe groot is de bereidheid om ermee aan de slag te gaan?
  2. Spelenderwijs meer weten over de participatieverordening
    • Participatiechallenge: Een interactieve en speelse aanpak die inzicht geeft in de participatieverordening en Omgevingswet.
      • Werkvorm: Een game, met beloningen zoals badges en levels om motivatie te stimuleren.
      • Geschikt voor: Zelfstandig leren in eigen tijd, met een tijdsinvestering van 5-15 minuten per sessie.
  3. Integraal werken: binnen = buiten participatiemodel:
    • Doel: Inzicht krijgen in de impact van de participatieverordening op het dagelijkse werk en de veranderingen die nodig zijn om de maatschappelijke doelen te realiseren.
    • Resultaat: Begrip van de belangrijkste pijlers in de participatieverordening, zoals participatie, integraal werken en verbeterde dienstverlening.
    • Werkvorm: Interventies waarbij medewerkers samen verkennen hoe zij integraal kunnen werken en wat dit betekent voor hun rol binnen en buiten de organisatie.
  4. Kennis over en zin in burgerparticipatie en overheidsparticipatie:
    • Onderwerpen: Stakeholderanalyse, impactmeting, maatlat participatie, en verschillende vormen van participatie (bij initiatief, instrumenten en veranderingen in de fysieke leefomgeving).
    • Werkvorm: Deelnemers oefenen tijdens een Serious Game met verschillende situaties waarin zij de juiste participatievorm kiezen voor de juiste situatie.