Spelenderwijs naar verandering 

Spelenderwijs naar verandering 

Leertraject voor jouw participatiebeleid

Waarom een leertraject van Democracy Agency?

Met een handige participatiescan en innovatieve methoden gebaseerd op ons Binnen = Buiten participatiemodel© leren deelnemers spelenderwijs hoe ze het participatiebeleid van jouw organisatie eigen maken.

 

Hoe werkt het?

Participatiescan

Altijd de eerste stap. Dit is een nulpuntonderzoek om te bepalen waar de organisatie staat. Hoeveel kennis is er over participatie, en hoe groot is de bereidheid om ermee aan de slag te gaan?

Participatietraining

Uit de scan krijg jij inzicht in wie en welke rol jouw medewerkers op zich willen nemen. Afhankelijk van de behoefte bieden wij participatietrainingen voor deze medewerkers en/of trainen wij hen zodat zij de verdiepende sessies kunnen begeleiden.

Integraal werken

Inzicht in de impact van het participatiebeleid en de veranderingen die nodig zijn om maatschappelijke doelen te bereiken. Medewerkers verkennen spelenderwijs samen integraal werken en de gevolgen voor hun rol binnen en buiten de organisatie.

Actief toepassen

Deelnemers verdiepen zich in stakeholderanalyse, impactmeting en participatievormen en oefenen hiermee. Hands-on leren door te doen, gericht op ambtenaren die participatie actief uitvoeren.

Hoe nu verder?

Onze aanpak helpt organisaties blijvende impact te realiseren door medewerkers centraal te stellen in het veranderproces. Wij ondersteunen bij het laten landen van de participatieverordening, met de basis van een snelle en toegankelijke participatiescan. Deze meet het kennisniveau en de bereidheid om actief deel te nemen.  Ook bieden wij verdieping van het leerproces op een manier die aansluit bij de behoeften en kracht van jouw werknemers. Ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen helpen om verandering te omarmen en van binnenuit te laten bloeien.

Stappenplan participatiescan  

1. Opstartfase: voorbereiding

  • Startgesprek: Democracy Agency licht de werking en doelen van de participatiescan toe. Samen met de opdrachtgever worden verwachtingen en doelstellingen vastgesteld.
  • Vragenlijst opstellen: De scan bevat een standaard vragenlijst, met de optie om extra vragen toe te voegen voor maatwerk.

2. Uitvoering: de participatiescan

  • Uitsturen vragenlijst: Medewerkers ontvangen de scan digitaal, waarin wordt gemeten:

    🔹 Kennis en ervaring met participatie

    🔹 Ervaringen binnen de organisatie

    🔹 Interesse in verdere betrokkenheid

  • Analyse: Democracy Agency verwerkt de antwoorden en presenteert de inzichten in een overzichtelijk verslag.

3. Terugkoppeling en verdieping

  • Rapportage en presentatie: Het verslag bevat de belangrijkste bevindingen, aandachtspunten en kansen voor verbetering.
  • Optioneel: Medewerkers die zich willen verdiepen, kunnen via Democracy Agency een expertise training participatie volgen.

4. Opvolging en borging

  • Actiepunten bepalen: Op basis van de scanresultaten en trainingen worden vervolgstappen geformuleerd.
  • Evaluatie en herhaling: De participatiescan kan periodiek worden herhaald om de voortgang te meten.

Stappenplan verdieping 

1. Vorming van een werkgroep

  • Samenstellen van een werkgroep met vertegenwoordigers uit communicatie, democratisering, gebiedsmakelaars en ambassadeurs uit de scan.
  • Betrekken van ambtenaren met minder affiniteit met participatie om het draagvlak te vergroten.

2. Strategische sessie: invulling van het leerplan

Op basis van de participatiescan organiseren we een strategische sessie waarin:

  • Behoeften uit de scan worden vertaald naar concrete leerinterventies.
  • Samenwerkingsverbanden tussen afdelingen worden opgezet.
  • Ambassadeurs aan relevante thema’s worden gekoppeld.
  • Een dynamisch leerplan wordt opgesteld met ruimte voor aanpassing.

3. Vervolgstappen en leertraject

  • De nulmeting vormt het startpunt van een lerend proces.
  • Teams leren integraal samenwerken aan participatievraagstukken.
  • Ambtenaren leren spelenderwijs over participatie.
  • De centrale digitale locatie faciliteert kennisdeling en updates.

4. Borging en monitoring

  • Vervolgsessies ontwikkelen het leertraject verder.
  • Een nieuwe participatiescan meet de voortgang.
  • De particpatiescan blijft beschikbaar voor nieuwe collega’s om inzicht te krijgen in behoeften en bereidheid.
  • De centrale digitale locatie biedt koppelkansen en geeft management inzicht in betrokkenheid binnen de organisatie.