Democracy Agency is opgericht omdat we zien dat er veranderingen nodig zijn. Meer betrokkenheid van eindgebruikers bij besluitvorming. Wij zijn er om die samen met jou goed vorm te geven.
Jasper van Laar
Democracy Agency is opgericht door Jasper van Laar. Hij is fulltime als ondernemer actief vanaf begin 2012 en stond aan de basis van communicatiebureau Waymedia. Jasper werkte jarenlang aan vele verregaande participatieprocessen als communicatie- en participatieadviseur. Zo werkte hij mee aan de herinrichting van de Amsterdamse Frans Halsbuurt – waarin bewoners en ondernemers zelf meewerkten aan het ontwerp voor hun buurt. Ook aan andere projecten binnen de hoofdstad werkte hij mee, zoals Diemerpark en de Weesperzijde.
Een verdergaand participatieproces waar hij een bijdrage aan leverde was Hoofddorp-Centraal van gemeente Haarlemmermeer. Daarin was van tevoren geen plan gemaakt over de ontwikkeling van het gebied (het stationsgebied van Hoofddorp). De keuze was om open het gesprek te voeren, samen ideeën te bedenken en deze op gang te brengen. Op dit moment wordt er op die locatie gebouwd aan een nieuwe woonwijk, genaamd Hyde Park.
Zelfs een nieuwe huisstijl kwam participatief tot stand, met hulp van Jasper die daar verantwoordelijk was voor alle online facetten van het proces. Dat leverde veel media-aandacht op.
Ook op gebied van participatie over de energietransitie, de Omgevingswet en stedenbouwkundige projecten (zoals een verdichtingsvisie) heeft Jasper veel ervaring.
In eerdere jaren betrok Jasper als communicatiespecialist bij uitgeverijen doelgroepen bij de totstandkoming van verschillende media.
Bart Nieuwenweg
Het tweede gezicht achter Democracy Agency is Bart Nieuwenweg. Van oorsprong Bestuurskundige, maar inmiddels alweer tien jaar actief als ondernemer. Naast Democracy Agency is hij actief betrokken bij de (door)ontwikkeling van OpenStad vanuit internetbureau Draad. Met meer dan 50 digitale participatietrajecten op de teller bij meer dan 20 gemeenten, provincies, waterschappen en woningcorporaties heeft Bart een bewezen track record op het gebied van digitale participatie en alles wat daarbij komt kijken.
Na het afronden van zijn studie in 2011 werkte Bart Nieuwenweg een periode van drie jaar bij de gemeente Putten als beleidsadviseur samenleving, en was verantwoordelijk voor beleid over de wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), sociale samenhang en welzijn in Putten. In 2013 maakte Bart de stap naar het fulltime ondernemerschap, door met vier vrienden internetbureau Draad op te richten. In de jaren daarop is Draad gegroeid naar een team van 20 experts op het gebied van UX/UI design en webdevelopment.
In 2018 raakte Bart vanuit Draad voor het eerst betrokken bij OpenStad, door voor gemeente Den Haag het project Duinoord Begroot te ontwikkelen. Na dit eerste succesvolle OpenStad-project in Den Haag is Bart betrokken geraakt in de OpenStad-community. Sindsdien heeft Draad een actieve rol in de (door)ontwikkeling van OpenStad en is Draad implementatiepartner van OpenStad. Vanaf eind 2021 is Bart Nieuwenweg actief bij Democracy Agency.
Jochem de Groot
Jochem de Groot bekijkt een participatietraject vanuit de behoefte van de inwoner. Participatie is geen kwestie van het boxje afvinken, maar van goede dienstverlening. Daarom is participatie meer succesvol als je als organisatie die dienstverlening op orde hebt en bereid bent om de randvoorwaarden te faciliteren. Online én offline. Ook als het schuurt met ‘hoe we de dingen nu doen’.
Jochem begeleidt online participatieprojecten bij de overheid van strategie tot uitvoering. Hij heeft inmiddels 10 organisaties succesvol geholpen bij de implementatie van OpenStad participatietrajecten en is ambassadeur van de OpenStad community. In die rol was hij ook twee jaar actief voor de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Programma Democratie in Actie.
Jochem adviseert al meer dan 20 jaar overheidsorganisaties over succesvolle- en klantgerichte inzet van ICT. Hij heeft veel toegepaste kennis van (semi-) overheids processen, is bestuurlijk sensitief en kan enthousiast vertellen aan management én de werkvloer. Daarnaast is hij zeer goed in staat om met zijn voeten in de modder een project tot een goed einde te brengen.
Van oorsprong Bestuurskundige en al in 1997 afgestudeerd op de mogelijkheden van Internet voor Bestuurlijke Vernieuwing en Participatie.
Felice Hamelberg
Felice Hamelberg brengt bij Democracy Agency een unieke combinatie van visie en expertise. Met haar sociologische blik benadrukt ze hoe belangrijk het is dat een organisatie niet alleen inzicht heeft in haar eigen functioneren en beperkingen, maar ook in staat is om datgene wat zij naar buiten communiceert, daadwerkelijk waar te maken. Vanuit haar uitgebreide ervaring bij de gemeente Amsterdam heeft Felice een goed begrip ontwikkeld van de complexe relatie tussen systemen en de leefwereld van bewoners. Ze kent de uitdagingen die komen kijken bij ongestructureerde vraagstukken en het creëren van ruimte voor participatie.
Voor Felice begint tevredenheid bij bewoners met een stevige basis: heldere informatie, een transparant proces en wederzijds begrip, alles vanuit een menselijke benadering. Toch ziet ze vaak dat organisaties intern nog niet altijd helder hebben wat wel en niet mogelijk is, en hoe ze dit op een duidelijke manier naar buiten kunnen brengen. Hierdoor worden bewoners soms gevraagd te participeren zonder dat er écht ruimte is voor hun inbreng.
Ze heeft ervaring in het faciliteren van ruimte voor initiatief en experimenten met democratisering binnen een gemeentelijke organisatie. Zo was ze betrokken bij de buurtbudgetten in Amsterdam, begeleidde ze groeninitiatieven en collectieve bewonersinitiatieven, en ondersteunt ze de doorontwikkeling van deze initiatieven waar mogelijk. Door haar werk heeft ze een rijk inzicht opgedaan in de kansen en uitdagingen van het creëren van ruimte voor initiatief, het managen van verwachtingen, en het navigeren tussen beleid en praktijk.
Met deze achtergrond helpt Felice organisaties om echte participatie mogelijk te maken. Ze creëert de voorwaarden waarin bewoners daadwerkelijk een stem hebben, en zorgt ervoor dat hun betrokkenheid zowel betekenisvol is voor hen als werkbaar voor de organisatie.
Imre Straver
Imre Straver is senior data-analist. Ze werkte eerder samen met Democracy Agency aan de projectleiding van dataverzameling en onderzoek bewonersbeleving rondom wijkagenda’s voor gemeente Den Haag. Wijkagenda’s zijn meerjaren participatietrajecten.
Imre houdt zich onder meer bezig met het verzamelen, opschonen en visualiseren van data. Ze ontwikkelt data-modellen en doet data-onderzoek. Daarbij ontwikkelt zij dashboards en adviseert ze op managementniveau over de juiste inzet van data.
Jose Duindam
Jose Duindam is, na zo’n 20 jaar gewerkt te hebben als communicatie- en participatieadviseur voor verschillende gemeentes, begin 2022 begonnen als zelfstandig adviseur voor o.a. Democracy Agency. Haar kracht is het gesprek te organiseren tussen politiek, publiek en uitvoering. Belangen in kaart brengen, duidelijk zijn over waar de ruimte zit om mee te praten (en waar niet), in gesprek met het bestuur die ruimte vastleggen, zodat uiteindelijk inwoners met hun lokale kennis en ervaring de plannen kunnen verrijken en het bestuur een zorgvuldige belangenafweging kan maken.
Met haar kennis van Factor C en strategisch omgevingsmanagement werkt Jose vooral aan complexe gebiedsontwikkelingen en verduurzaming. Voor de gemeente Zaanstad werkte zij aan MAAK.Zaanstad, een stadsbreed programma voor gebiedsontwikkeling. Voor het Bureau Regio Amersfoort werkt ze op dit moment aan het versterken van de participatie bij de energietransitie.
De toenemende behoefte van inwoners en belanghebbenden om daadwerkelijk invloed uit te oefenen op hun leefomgeving, maar ook de spagaat waarin een bestuurder zich voelt omdat ze (een deel van haar) mandaat moet afgeven, én het steeds groter wordende arsenaal aan werkvormen om dat gesprek of nieuwe vormen van democratie vorm te geven, maken dat zij haar werk nog steeds het leukste werk van de wereld vindt.
Visie
We bewegen naar een vernieuwd democratisch systeem. Er wordt daarin meer bottom-up te werk gegaan. Participatie in de huidige vorm is een eerste stap in deze richting. Inwoners, ondernemers en anderen zijn zeer welwillend er samen uit te komen, wanneer zij mandaat krijgen om zelf keuzes te maken.
Missie
Samen zijn we op weg naar vernieuwde democratische vormen. Democracy Agency helpt de overheid en het bedrijfsleven bottom-up-initiatieven te ontwikkelen en deze vorm te geven. Er is hierin ruimte voor betrokkenheid van verschillende stakeholders. Democracy Agency helpt organisaties deze verandering te omarmen, te faciliteren en uit te voeren.
Idealen en overtuigingen waar wij waarde aan hechten in enkele steekwoorden:
Waarden
Betrokkenheid
Samenwerking
Vernieuwend
Gewetensvol
Transparant
Thema’s
Hoe ga je om met verschillende thema’s? Het betrekken van doelgroepen gaat op verschillende manieren bij verschillende thema’s. Verschillende disciplines hebben een eigen aanpak nodig.
Van energietransitie tot burgerbegroting De energietransitie behoeft een andere participatie-aanpak dan een buurtbegroting. En bij het betrekken van eigen medewerkers bij besluitvorming is het weer een heel ander verhaal.
Eigen aanpak
Hieronder staan vier belangrijke thema’s. Die lijst is allesbehalve compleet. Ook de volgende onderwerpen vragen om een eigen aanpak: buurtbegroting, crisissituatie, sociaal domein, toekomstvisie, identiteit, branding, mobiliteit, eigen medewerkers betrekken en agendabepaling voor beleidsmakers.
Omgevingswet
Door de aanstaande Omgevingswet gaan we op een andere manier werken en bewoners bij besluitvorming betrekken. Deze wet vraagt van overheden om meer uit te besteden als het gaat om participatie. We ondersteunen de bewoners, ondernemers en anderen daarbij.
Openbare ruimte
Niets mooier dan buren die met elkaar hun eigen buurten verbeteren. Maar hoe ga je ermee om dat niemand voor de eigen voordeur een afvalcontainer of bushalte wil? En dat terwijl bijna iedereen die wel dicht bij hun woning wil hebben.
Energietransitie
Dit thema is eigenlijk te groot als containerbegrip. Omdat hierin al veel vastligt, is het belangrijk voorzichtig te zijn met te grote beloften.
Stedenbouwkunde
Een stedenbouwkundig project, zoals het maken van een verdichtingsvisie of een nota ruimtelijke kwaliteit, behoeft hoog-over-participatie. Kwalitatief gaat dat met steekproefgesprekken bij een juiste afspiegeling van je totale doelgroep. Kwantitatief kan dat met een interactieve enquête. Elementen van gamification inzetten werkt hier ook vaak goed bij.