Project: Bereikbaarheid Kust
Project: Bereikbaarheid Kust
In Zuid-Kennemerland werken de gemeenten Bloemendaal, Zandvoort, Haarlem en Heemstede samen met de provincie Noord-Holland aan een belangrijk project: het verbeteren van de bereikbaarheid van de kust. Door de toenemende populariteit van de Zandvoortse en Bloemendaalse kust zijn er op zonnige dagen vaak verkeersproblemen. Democracy Agency is gevraagd om de participatie rond dit project te organiseren, zodat alle betrokkenen hun input leveren en bijdragen aan concrete maatregelen.
Het probleem van verkeersdrukte aan de kust is niet nieuw en vraagt om een doordachte aanpak. In 2023 zijn de gemeenten en de provincie in samenwerking met mobiliteitsbureau Goudappel en onderzoeksbureau Decisio gestart met een uitgebreide verkenning. Deze inventarisatie omvatte gegevens over verkeersstromen, veiligheid, hinder, en de impact van toekomstige ontwikkelingen zoals woningbouw en toenemend recreatief verkeer. Het onderzoek biedt een helder beeld van waar en wanneer de drukte het grootst is en vormt daarmee een stevige basis voor gerichte oplossingen.
Naast deze verkenning is ook de input van de omgeving van grote waarde. Daarom is Democracy Agency gevraagd om bewoners, ondernemers en bezoekers actief betrekken. Kennis en kunde uit de omgeving helpt om knelpunten scherper in kaart te brengen en maatregelen effectiever en breder te maken. Bovendien verrijkt het de verkenning met verrassende ideeën.
Het proces wordt zo ingericht dat het uiteindelijke pakket zoveel mogelijk aansluit bij de wensen van de omgeving en van hoge kwaliteit is door de lokale kennis en ervaring. Dat doen we doorgaans en ook in de volgende stappen: eerst breed ophalen, dan beoordelen met een kleinere groep van specialisten en vervolgens terugkoppelen aan en toetsen bij betrokkenen. Dit realiseren we door een mix van offline en online participatie. Alles kwam samen op de participatiewebsite www.samenslimnaarzee.nl, gemaakt met participatieplatform OpenStad.
Democracy Agency begeleidde dit participatieproces zowel online als offline. Zoals elk participatieproject dat wij aannemen, is de basis een laagdrempelige, toegankelijke digitale omgeving met alle relevante informatie, een tijdlijn en contactgegevens voor bezoekers.
Vier doelgroepen, vier specifieke aanpakken
Persoonlijke touch
Ook voor de offline participatie stond Democracy Agency aan de lat. Samen met de opdrachtgever, mobiliteitsbureau Goudappel en onderzoeksbureau Decisio, organiseerden we gesprekken met raadsleden en specifieke stakeholders. Jasper van Laar van Democracy Agency begeleidde als dagvoorzitter de goedbezochte bewonersavonden. Jochem de Groot en Jasper van Laar waren samen met collega’s van de provincie Noord-Holland aanwezig tijdens het wandelevent 30 van Zandvoort om bewoners en recreanten persoonlijk te spreken.
Hetzelfde kennisniveau
Alle offline ideeën die we ophaalden tijdens de bijeenkomsten, transcriberen we en zetten we op de participatie website Samenslimnaarzee.nl. Zo had iedereen hetzelfde informatie- en kennisniveau. Ook zetten we de eerder binnengekomen ideeën uit het aanverwant project Zeeweg op de website, zodat duidelijk zichtbaar werd hoe deze eerdere ideeën meegewogen werden in dit project.
Interactieve kaart
De online participatie werd ondersteund door een interactieve kaart, waar deelnemers locatiespecifieke ideeën achterlieten. In maart en april 2024 brachten bewoners, ondernemers en bezoekers van de kust in totaal 205 ideeën in via het online platform en offline bijeenkomsten, wat heeft geleid tot een verrijkt maatregelenpakket. Waar nodig worden ideeën verder onderzocht om haalbare oplossingen te bieden.
Duidelijke taal
We zorgden er samen met de opdrachtgever voor dat elk idee een reactie kreeg en publiceerden een publieksversie van het maatregelenpakket op B1-niveau.
Duidelijke afwegingen
Als een idee niet door kon gaan, legden we dit uit. Naast de individuele reacties staat op de website per thema een uitleg over wat wél en ook wat niet door kan gaan, zodat bezoekers direct kunnen inzien wat de afwegingen zijn.
Check-in
Om de aansluiting met de omgeving te toetsen, hebben een extra reactieronde ingebouwd. Zo controleerden we of hetgeen wat is opgehaald en hoe het gepubliceerd is, klopte met het beeld van de participanten. Er kwamen in totaal 18 reacties op het maatregelenpakket.
Los van de inhoudelijke reacties, kregen we een aantal dankbetuigingen en positieve geluiden te horen van de inwoners:
Democracy Agency heeft veel ervaring in het ondersteunen van organisaties met participatietrajecten. We zijn gespecialiseerd in online participatie. Maar offline en communicatie mogen nooit vergeten worden, dus daarin denken we ook altijd mee. Desgewenst komen we tot een volledige ontzorging. We hebben inmiddels ook veel offline participatietrajecten opgezet en begeleid. Maar we zijn altijd kritisch op onze eigen rol. Uiteindelijk willen we de organisaties zelf in hun kracht zetten, om meer en beter participatief te werk te gaan. De organisatie en de buitenwereld zien we namelijk als twee zijden van dezelfde hand. Niet los van elkaar te zien dus. Intern bekijken welke ruimte er is. Extern gaat het erom die ruimte samen in te vullen.
Benieuwd naar onze standaardaanpak volgens ons Binnen = Buiten Participatiemodel?
Hoe kan ik je helpen?