Project: Bereikbaarheid Kust

Hoe gaan we samen slim naar zee?  

Online en offline participatietraject voor provincie Noord-Holland en 4 gemeenten

 

In Zuid-Kennemerland werken de gemeenten Bloemendaal, Zandvoort, Haarlem en Heemstede samen met de provincie Noord-Holland aan een belangrijk project: het verbeteren van de bereikbaarheid van de kust. Door de toenemende populariteit van de Zandvoortse en Bloemendaalse kust zijn er op zonnige dagen vaak verkeersproblemen. Democracy Agency is gevraagd om de participatie rond dit project te organiseren, zodat alle betrokkenen hun input leveren en bijdragen aan concrete maatregelen.

Het probleem van verkeersdrukte aan de kust is niet nieuw en vraagt om een doordachte aanpak. In 2023 zijn de gemeenten en de provincie in samenwerking met mobiliteitsbureau Goudappel en onderzoeksbureau Decisio gestart met een uitgebreide verkenning. Deze inventarisatie omvatte gegevens over verkeersstromen, veiligheid, hinder, en de impact van toekomstige ontwikkelingen zoals woningbouw en toenemend recreatief verkeer. Het onderzoek biedt een helder beeld van waar en wanneer de drukte het grootst is en vormt daarmee een stevige basis voor gerichte oplossingen.

Naast deze verkenning is ook de input van de omgeving van grote waarde. Daarom is Democracy Agency gevraagd om bewoners, ondernemers en bezoekers actief betrekken. Kennis en kunde uit de omgeving helpt om knelpunten scherper in kaart te brengen en maatregelen effectiever en breder te maken. Bovendien verrijkt het de verkenning met verrassende ideeën.

Het proces wordt zo ingericht dat het uiteindelijke pakket zoveel mogelijk aansluit bij de wensen van de omgeving en van hoge kwaliteit is door de lokale kennis en ervaring. Dat doen we doorgaans en ook in de volgende stappen: eerst breed ophalen, dan beoordelen met een kleinere groep van specialisten en vervolgens terugkoppelen aan en toetsen bij betrokkenen. Dit realiseren we door een mix van offline en online participatie. Alles kwam samen op de participatiewebsite www.samenslimnaarzee.nl, gemaakt met participatieplatform OpenStad. 

Weinig tijd? Ga dan direct naar de samenvatting

Offline participatie

Democracy Agency begeleidde dit participatieproces zowel online als offline. Zoals elk participatieproject dat wij aannemen, is de basis een laagdrempelige, toegankelijke digitale omgeving met alle relevante informatie, een tijdlijn en contactgegevens voor bezoekers. 

Vier doelgroepen, vier specifieke aanpakken

  1. Gemeenteraden: Via een gezamenlijke bijeenkomst informeerden we hen over de aanpak en geven we ze de kans om als inwoners hun ideeën in te brengen.
  2. Specifieke stakeholders: Stakeholders met een brede achterban kregen via 1-op-1-gesprekken uitleg over het proces en participatiemogelijkheden, met doorverwijzing naar de website.
  3. Algemeen publiek: Een centrale informatieavond biedt betrokkenen de gelegenheid om vragen te stellen, informatie te ontvangen, en ideeën in te brengen via online participatieplatform OpenStad.
  4. Recreanten: Ook dagjesmensen praten mee; met tablets op het wandelevent 30 van Zandvoort hun ideeën en meningen.

 

Persoonlijke touch

Ook voor de offline participatie stond Democracy Agency aan de lat. Samen met de opdrachtgever, mobiliteitsbureau Goudappel en onderzoeksbureau Decisio, organiseerden we gesprekken met raadsleden en specifieke stakeholders. Jasper van Laar van Democracy Agency begeleidde als dagvoorzitter de goedbezochte bewonersavonden. Jochem de Groot en Jasper van Laar waren samen met collega’s van de provincie Noord-Holland aanwezig tijdens het wandelevent 30 van Zandvoort om bewoners en recreanten persoonlijk te spreken. 

 

Hetzelfde kennisniveau

Alle offline ideeën die we ophaalden tijdens de bijeenkomsten, transcriberen we en zetten we op de participatie website Samenslimnaarzee.nl. Zo had iedereen hetzelfde informatie- en kennisniveau. Ook zetten we de eerder binnengekomen ideeën uit het aanverwant project Zeeweg op de website, zodat duidelijk zichtbaar werd hoe deze eerdere ideeën meegewogen werden in dit project.

Online participatie

Interactieve kaart

De online participatie werd ondersteund door een interactieve kaart, waar deelnemers locatiespecifieke ideeën achterlieten. In maart en april 2024 brachten bewoners, ondernemers en bezoekers van de kust in totaal 205 ideeën in via het online platform en offline bijeenkomsten, wat heeft geleid tot een verrijkt maatregelenpakket. Waar nodig worden ideeën verder onderzocht om haalbare oplossingen te bieden.

Duidelijke taal

We zorgden er samen met de opdrachtgever voor dat elk idee een reactie kreeg en publiceerden een publieksversie van het maatregelenpakket op B1-niveau.

 

Duidelijke afwegingen

Als een idee niet door kon gaan, legden we dit uit. Naast de individuele reacties staat op de website per thema een uitleg over wat wél en ook wat niet door kan gaan, zodat bezoekers direct kunnen inzien wat de afwegingen zijn.

Check-in

Om de aansluiting met de omgeving te toetsen, hebben een extra reactieronde ingebouwd. Zo controleerden we of hetgeen wat is opgehaald en hoe het gepubliceerd is, klopte met het beeld van de participanten. Er kwamen in totaal 18 reacties op het maatregelenpakket.

Los van de inhoudelijke reacties, kregen we een aantal dankbetuigingen en positieve geluiden te horen van de inwoners:

  • ‘Lijkt me een prima pakket.’
  • ‘Lijkt mij een perfect moment om deelfietsen te starten, zoals je ziet in Antwerpen en Parijs.’
  • ‘Heel goede maatregelen! Uitvoeren!’
  • ‘Super fijn dat hierover is nagedacht en dat eraan wordt gewerkt!’

 

Waarom Democracy Agency?

Democracy Agency heeft veel ervaring in het ondersteunen van organisaties met participatietrajecten. We zijn gespecialiseerd in online participatie. Maar offline en communicatie mogen nooit vergeten worden, dus daarin denken we ook altijd mee. Desgewenst komen we tot een volledige ontzorging. We hebben inmiddels ook veel offline participatietrajecten opgezet en begeleid. Maar we zijn altijd kritisch op onze eigen rol. Uiteindelijk willen we de organisaties zelf in hun kracht zetten, om meer en beter participatief te werk te gaan. De organisatie en de buitenwereld zien we namelijk als twee zijden van dezelfde hand. Niet los van elkaar te zien dus. Intern bekijken welke ruimte er is. Extern gaat het erom die ruimte samen in te vullen. 

Benieuwd naar onze standaardaanpak volgens ons Binnen = Buiten Participatiemodel?

 

Samenvatting

  • Hulpvraag van de provincie:
    Hoe lossen we de verkeersdrukte op aan de kust van Zuid-Kennemerland? We zoeken oplossingen die werken voor bewoners, ondernemers én bezoekers.
  • Scope van de participatie:
    De focus ligt op het verbeteren van de bereikbaarheid van de Zandvoortse en Bloemendaalse kust. We kijken naar problemen zoals drukte, veiligheid en de gevolgen van nieuwe woningen en meer recreatie. De omgeving kan meehelpen door knelpunten en ideeën aan te dragen.
  • Oplossing:
    Democracy Agency zorgt ervoor dat iedereen mee kan doen aan dit project, zowel online als offline. Via de online ‘Interactieve Kaart’ hebben mensen tussen maart en april 2024 in totaal 204 ideeën achtergelaten, waarmee we het maatregelenpakket hebben verbeterd. Offline organiseerden we een informatieavond voor bewoners en ondernemers om vragen te stellen en ideeën te delen. Recreanten konden op het strand en bij OV-punten hun mening geven via tablets. Elk idee krijgt een reactie, en als een idee niet kan, leggen we duidelijk uit waarom. Het maatregelenpakket staat nu in duidelijke taal (B1) op de website en wordt gedeeld met de omgeving voor een laatste check. Samen zorgen we zo voor haalbare en gedragen oplossingen.

Jasper van Laar

Hoe kan ik je helpen?